Cykle szkoleń eksportowych i kompetencyjnych dla sektora MŚP
Rozpoczęcie działalności eksportowej dla wielu firm, w szczególności z sektora MŚP, jest procesem skomplikowanym i trudnym. Wiele firm najczęściej z uwagi na brak wystarczającej wiedzy, uważa że nie są zainteresowane rozszerzaniem działalności na rynki zagraniczne.
COIE zaplanowało przeprowadzenie cyklu szkoleń eksportowych i kompetencyjnych dla lokalnych firm sektora MŚP. Idea organizacji szkoleń zrodziła się w oparciu o problematykę zgłaszaną do COIE, najczęściej przez firmy z sektora MŚP, które w związku z planowanym rozpoczęciem ekspansji eksportowej poszukiwali kompleksowych informacji nt. procedur i mechanizmów eksportowych czy też uwarunkowań działalności na danym rynku zagranicznym. Celem warsztatów szkoleniowych będzie przekazanie przez ekspertów lokalnym firm m.in. wiedzy, doświadczeń oraz dobrych praktyk w zakresie rozszerzenia działalności na rynki zagraniczne. Zdobyta podczas szkoleń wiedza ułatwi przedsiębiorcom przygotowanie strategii eksportowej, pomoże w określeniu pozycji konkurencyjnej firmy oraz rynków docelowych prowadzonej działalności eksportowej. Dodatkowo COIE planuje organizację szkoleń kompetencyjnych, które pozwolą uczestnikom poszerzyć swoje umiejętności w zakresie np.: sztuki prezentacji i wystąpień publicznych, prowadzenia rozmów biznesowych, różnic kulturowych w biznesie.
Celem szkolenia było przekazanie przedsiębiorcom wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie rozwoju kompetencji eksportera. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele małych i średnich przedsiębiorstw z województwa zachodniopomorskiego.
Szkolenia w 2017 roku:
- „Marketing eksportowy”, odbyło się w dniu 28 listopada 2017 r. w Stargardzie
Zakres szkolenia podzielony został na cztery bloki tematyczne:
- MARKETING EKSPORTOWY JAKO ELEMENT STRATEGII EKSPORTOWEJ FIRMY
- NARZĘDZIA MARKETINGOWE I BUDOWANIE SKUTECZNEGO PRZEKAZU
- OCENA KONKURENCYJNOŚCI NA OKREŚLONYM RYNKU ZAGRANICZNYM
- DZIAŁANIA PRAKTYCZNE W ZAKRESIE MARKETINGU EKSPORTOWEGO – WARSZTATY
W spotkaniu zgłosiło swój udział 20 przedsiębiorstw z województwa zachodniopomorskiego.
Uczestnicy mieli zapewnioną całodzienną przerwę kawową oraz lunch bufetowy.
- „Finansowanie i zabezpieczanie transakcji w obrocie międzynarodowym”, odbyło się w dniu 24 listopada 2017 r. w Koszalinie
Zakres szkolenia podzielony został na cztery bloki tematyczne:
- ŹRÓDŁA PRAWA W OBROCIE MIĘDZYNARODOWYM ORAZ PRZYGOTOWANIE UMOWY W OBROCIE MIĘDZYNARODOWYM
- ANALIZA RYZYKA NA PŁASZCZYŹNIE KONTRAHENTA, BRANŻY I KRAJU
- ZABEZPIECZENIE PŁATNOŚCI W HANDLU ZAGRANICZNYM
- DOCHODZENIE ROSZCZEŃ W OBROCIE MIĘDZYNARODOWYM
W spotkaniu zgłosiło swój udział 20 przedsiębiorstw z województwa zachodniopomorskiego.
Uczestnicy mieli zapewnioną całodzienną przerwę kawową oraz lunch bufetowy.
Szkolenia w 2018 roku:
- „Sztuka prezentacji w biznesie – jak skutecznie sprzedawać na rynkach zagranicznych”, odbyło się w dniu 27 czerwca 2018 r. w Szczecinie
Zakres szkolenia:
- Rola Autoprezentacji, czyli sztuka prezentacji
- Co to jest pitch?
- Jak zainteresować w ciągu 3-5 minut potencjalnego partnera biznesowego na spotkaniach B2B podczas targów? Jak sprawić, by słuchacze chcieli nas słuchać?
- Jakie informacje przekazać w swojej krótkiej prezentacji, aby zainteresować partnerów biznesowych nawiązaniem współpracy?
- Co robić ze wzrokiem, rękoma, głosem?
- Stres, czyli techniki radzenia sobie z negatywnymi emocjami.
- Przygotowanie prezentera – strój, uczesanie, świadomość własnej fizjonomii, sposoby radzenia sobie z tremą.
- Werbalne i niewerbalne środki przekazu – na co zwrócić szczególną uwagę w zagranicznych kontaktach?
- Rola interakcji z rozmówcą.
- Prezentacja w obcym języku – na co uważać?
W spotkaniu uczestniczyły 34 osoby wydelegowane przez łącznie 24 przedsiębiorstwa z województwa zachodniopomorskiego.
- „Negocjacje biznesowe z zagranicznym partnerem handlowym”, odbyło się w dniu 28 czerwca 2018 r. w Szczecinku
Zakres szkolenia:
- Czym się charakteryzują negocjacje międzynarodowe? Zasady negocjacji. Jakie cechy posiada skuteczny negocjator?
- Jak kultura wpływa na proces negocjacji zagranicznych?
- Komunikacja międzykulturowa.
- Bariery w negocjacjach międzynarodowych.
- Planowanie negocjacji międzykulturowych. Techniki i błędy negocjacyjne.
- Sporządzenie strategii negocjacji i dobór odpowiednich taktyk w zależności od kultury partnerów, z którymi się negocjuje.
- Negocjacje w wybranych krajach (m.in. Chiny, Japonia, Indie, Kraje Arabskie, USA, Ameryka Łacińska, kraje europejskie: m.in Niemcy, Skandynawia, Francja, Włochy, Bałkany).
- Polscy negocjatorzy w opinii innych kultur.
- Style negocjacji. Jakim jestem negocjatorem? Omówienie wyników uczestników szkolenia.
W spotkaniu uczestniczyło 17 osób wydelegowanych przez łącznie 13 przedsiębiorstw z województwa zachodniopomorskiego.
- „Poszukiwanie kanałów dystrybucji i odbiorców na rynkach zagranicznych”, odbyło się w dniu 29 czerwca 2018 r. w Wałczu
Zakres szkolenia:
- Kto jest naszym klientem?
- Kanały dystrybucji w marketingu międzynarodowym.
- Analiza kanałów dystrybucji.
- Strategie dystrybucji.
- Jak pozyskać klienta? m.in: imprezy targowe, misje gospodarcze, izby gospodarcze, Internet i inne.
- Źródła informacji o potencjalnych partnerach.
- Jak wybrać pośrednika?
- Formy komunikacji w dotarciu do potencjalnych odbiorców, z uwzględnieniem czynników kulturowych.
- Oferta i zapytanie ofertowe w handlu zagranicznym.
W spotkaniu uczestniczyło 16 osób wydelegowanych przez łącznie 12 przedsiębiorstw z województwa zachodniopomorskiego.
Co dalej?
W październiku i listopadzie 2018 r. planujemy jeszcze dwa szkolenia:
- Szkolenie pt.: „Logistyka w handlu międzynarodowym” które odbędzie się 30.10.2018 r. w Goleniowie.
- Szkolenie pt.: „Nowoczesne techniki sprzedaży w eksporcie”, które odbędzie się 14 .11.2018 r. w Barlinku.
Zapraszamy!